Naar hoofdinhoud

01 september 2021

Blog | Één plaatje zegt meer dan duizend woorden

Één plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dat was een van de verkoopargumenten - destijds - bij het de markt op gaan met 3D CAD-software. Weet je dat nog? Senior Account Manager Mischa Mulder neemt je graag mee in hoe belangrijk dat credo nog steeds is, maar dan om eigen producten te verkopen en niet meer om 3D CAD te verkopen.

1280-pong

Tegenwoordig lachen we ons helemaal suf om de grafische kwaliteiten van het videospel “Pong”. Daar lagen we, languit op de grond voor de TV met voor ons wat je dan nu de voorloper van de game console mag noemen. Een kastje met twee bedrade controllers en een kabel naar de antenne-ingang van de TV. “Televisie-tennis” noemden we dat. Uren en uren speelden we, kijkend naar twee staande streepjes en een puntje dat heen en weer sprong. Fast forward naar het heden waar we onze neus ophalen voor games waarbij we nog kunnen zien dat het niet echt is. Het moet allemaal super slick en niet-van-echt-te-onderscheiden zijn. We weten niet beter.

Maar veel bedrijven ondersteunen hun verkoop- of websitecommunicatie vaak nog met tekeningen en modellen die visueel het equivalent zijn van een "Pong"-game (no offense intended). Het inzetten van een oplossing als 3ds Max, dat standaard in de Product Design & Manufacturing Collection zit, kan je zoveel extra’s brengen. Fotorealistische renderingen van 3D-modellen, machineopstellingen, fabrieksinrichtingen en animaties van engineering concepten. Als je de eerste de beste website van een autofabrikant opentrekt is alles grafisch gegenereerd. Wie wil er nou nog een soort van “8 bits”-rendering uit Inventor zien, of een lijntekening of werktekening van uw topproduct? Dat laatste komen we nog te vaak tegen in de machinebouw. Terwijl het makkelijk heel veel beter kan.... Door te leren om te gebruiken wat je al hebt.

Ik herinner me nog een 3ds Max-training die we hebben verzorgd voor één van onze klanten: producent van modulaire verticale transporteurs. Het was een 1-op-1 training van twee dagen en men wilde het level van visualisatie van hun modellen opkrikken vanaf het standaard Inventor-niveau.  

Onze 3ds Max-expert ontving deze cursist en de man had er echt zin in. In de eerste koffiebreak van dag 1 schoof ik even aan. Ik ben altijd benieuwd wie er zitten en leuk om te horen waar ze dan dagelijks mee bezig zijn. De cursist bruiste van enthousiasme: Wat hij in die eerste uurtjes al geleerd had; zijn dag was al goed! Zei hij. In de lunchbreak schoof ik ook weer even aan en zag dat de cursist niet wist hoe snel hij zijn broodjes naar binnen moest schuiven om maar weer verder te gaan met het vervolg van de training. Aangestoken door zijn enthousiasme en nieuwsgierig hoe dit verder ging schoof ik ‘s middags ook weer aan voor de koffie, waar de cursist enthousiast begon te beschrijven wat hij allemaal al kon verbeteren qua visualisatie voor bepaalde producen, met alle kennis die hij inmiddels had opgedaan. Hij zag het al helemaal voor zich. Aan het einde van de eerste dag nam ik nog weer even afscheid van de man om hem een goede thuisreis te wensen en hij stuiterde het pand uit, pratend over de mogelijkheden en helemaal hyper over wat hij nu toch allemaal geleerd had van deze docent. Dat is tof!

Dag 2 van de training gaf hetzelfde beeld, ook ondersteund omdat hij al lekker aan de slag was gegaan en resultaat had geboekt met de op dag 1 opgedane kennis. Ook in de periode daarna, als ik hem of het bedrijf waar hij werkte sprak, was daar nog steeds dat enthousiasme. Mooi! We hadden hem in deze training over de aanvankelijke bedenkingen tegenover Autodesk 3ds Max (“complex”, “voor de videogame industrie”) heen laten kijken en laten zien hoe je met een goede aanpak en slimme opzet snel en kwalitatief zeer goed kunt visualiseren op basis van Autodesk Inventor-modellen.

OK, niet iedereen verlaat stuiterend het pand. Elke persoon uit zijn enthousiasme anders, maar ik zie wel altijd enthousiasme. De twee trainingsdagen van 3ds Max voor Inventor” openen de ogen van veel mensen, en de weg naar betere communicatie met klanten, betere visualisaties, animaties en daarmee een hogere scoringskans op offertes en meer website traffic, leadgeneratie. Vergis je niet wat de meerwaarde voor een bedrijf is als je een nieuw concept of nieuwe variant door een goede foto-realistische rendering of animatie versneld in de markt kunt zetten. Dan zijn die 16 uur tijdsinvestering en de kosten voor de training snel weer vergeten.

Dus van pong naar professioneel met 2 dagen training. Het kan. We doen deze training veelal in de vorm van een bedrijfstraining voor 1, 2 of 3 enthousiaste Autodesk Inventor-gebruikers van hetzelfde bedrijf. Dan kunnen we, naast de basis, mooi op de bedrijfsspecifieke wensen duiken. Maar ook klassikale trainingen zijn heel goed mogelijk.

Ik had graag plaatjes willen laten zien om het nog verder te bewijzen. Maar heb het verhaal toch in (bijna) 1000 worden opgeschreven. Ik wil nu eenmaal ook graag in het format van deze blog passen.... Ik zou daarom zeggen: volg die training en creëer je eigen bewijs!

Ontdek 3ds Max voor Inventor 


400-mischamulder
Cadac Group

Mischa Mulder

Senior Account Manager

Kies een locatie

Europa

Wereld